A Szombathelyi Képtár képzőművészeti gyűjteménye 6000 tételt tartalmaz, 3000 darabból áll a textilgyűjteménye, amely a magyar fal- és tértextil, valamint a magyar és nemzetközi miniatűrtextil jelentős alkotásait reprezentálja. Ha csak a számokat nézzük, akkor világossá válik a kiválasztás felelőssége egy olyan állandó kiállítás szempontjából, amely - még a képtár nagy alapterülete ellenére is - 200 - 250 darabon nem terjedhet túl. A képtár 1985-ös fennállása már többször rendezett állandó kiállítást aminek egyik oka az, kiállítások nézettsége ellentétben az időszakiakkal 2-3 év után erősen lecsökken. Valószínű, hogy ahol a turista utak állandó célpontja az állandó kiállítás - mondjuk egy vármúzeumban, ott más a helyzet.
Ennek ellenére folyamatos az igény az állandó kiállításra, nem kis részben a szakma részéről és ez arra késztette és készteti a tudományos munkatársakat, hogy a kiállítások újrarendezése alkalmából új koncepcióval lépjenek elő.
Ezen alkalmakkor szembesülhetünk gyűjteményünk erényeivel hátrányaival a többi múzeumhoz képest.
Képzőművészeti gyűjteményünk működése 1985 előtt sok más intézményhez hasonlóan megyei keretek között történt, de maga az anyag a mindenkori helyi gyűjtési koncepció szerint alakult, továbbá az adományozóktól függően. Egyik ilyen meghatározó elem a Derkovits képek idekerülése, amely a közhiedelemmel szemben nem hagyaték, hanem vásárlás - ellentétben a később idekerült Dési -hagyatékkal.
A hetvenes évek közepén felgyorsult a gyűjtés tempója, a képtár felépítésének elhatározása koncepciót és anyagi hátteret biztosított ehhez.
Mai szemmel taktikai lépésként is értékelhetjük, a baloldali művészetre való hivatkozást - ezt a döntéshozók koncepcionálisan nem támadhatták, ugyanakkor a művészettörténet által feltárt tény volt az is, hogy mind külföldön , mind idehaza a baloldaliság, és a nonkomform művészeti szemlélet, az avantgarde irányzatok közel álltak egymáshoz, bizonyos esetekben átfedések vannak. Ezt a konvergenciát sokszor a haladó és progresszív kifejezésekkel illették.
Természetesen itt is, miként mindenütt, mindenhol személyes fáradozások és küzdelmek árán valósulhatott megy ilyen terv. Sok ember munkája van ebben, de a központi személyiség dr. Gonda György volt.
Az új kiállítás figyelembe veszi a gyűjteményt magát, annak kialakulását, kialakulásának okait a különböző politikai, kultúrpolitikai helyzetekben. A vizsgálódás másik rétegét a már említett korábbi állandó kiállítások képezik, és ennek ismeretében keressük a gyűjtés és bemutatás közötti fáziseltolódásokat illetve egybeeséseket. Mindebből kitűnik, hogy a kiállítás tudományos előkészítése, megvalósítása egyfajta önreflexió, amely kikerülhetetlenné teszi, hogy saját magunkat is mérlegre tegyük, mennyire voltunk tudatosak, mennyiben befolyásoltak minket kimondott vagy ki nem mondott elvárások, esetleg nem siettünk-e néha elébe ezeknek.
Forrás: www.keptar.szombathely.hu