Az egyéni kiállítás négy műcsoportja egymásra reflektáló egységet alkotva szemlélteti a szobrász gondolkodását, amelyben fontos szerepet kap a tudomány és a művészet valamint a technika és a művészet viszonya. Az Artist in Residency (AIR) nemzetközi alkotó- és műteremprogram rövidítése után kapta Szvet Tamás tárlata a címet. Ennek a programnak a keretében az elmúlt három évben Rómában, Hollandiában, Csehországban és Finnországban járt - mondta el Szvet Tamás az MTI-nek.
Rómában a művészre a legnagyobb hatással a város kulturális emlékei és a napfény ereje volt. Többek között ezért is kezdett el napelemekkel kísérletezni, majd létrehozott egy olyan rajzológépet, amely a napfény hatására geometrikus ábrákat rajzol. A gép által rajzolt alkotások kapcsolódnak azokhoz a római műemlékekhez, amelyeket meglátogatott. Bemutatja például a különböző római építészeti minták mellett a templomok mozaik padlózatának egy-egy részletét és a Római Magyar Akadémia épületének tetején található Borromini Loggia napsütötte felületét is.
Hollandiai ösztöndíja alatt különböző worshopokon is rész vett, az egyik témája például a szavak felhasználása volt a képzőművészetben. Az Ismeretlen 9 milliárd neve című, most kiállított projektet a workshop valamint Arthur C. Clark brit sci-fi író az Isten kilencmilliárd neve című 1967-es novellája inspirálta. Az installációban LED-falra vetíti ki másodpercenként az angol "művészet" szó mellé a szótárban fellelhető valamennyi szavat.
Csehországi tartózkodásakor megkérdezte a múzeumi látogatóktól, hogy mit várnak el a kortárs művészektől, a leírt válaszokat pedig hat csoportba osztotta. Majd fa szállítódobozokat vágott szét és a válaszok alapján hat, úgynevezett anamorfózist - a doboz oldalába vágott lyukon keresztül egy nézőpontból látható perspektivikus képet - hozott létre. Így jelenít meg többek között egy emberi agyat, vagy Delacroix francia festő A szabadság vezeti a népet című festményének egyik idézetét, valamint Matisse-nak, a fauve-ok képviselőjének tánc-jelenetét.
Szvet Tamás arról is beszélt, hogy Finnországban a legsötétebb időszakban, novemberben járt és ez újra felkeltette a fény iránti érdeklődését. Olyan távcsőszerű munkákat tervezett, amelyek szintén anamorfózis technikával készültek. A csillagászati távcsövekbe pillantva a látogató előtt különböző képek jelennek meg: például egy szem, egy múzeumi logó vagy egy kör, amely a végén négyzetté alakul. Ebben a munkában Szvet arra keresi a választ, hogy a néző milyen nézőpontváltásokon mehet keresztül, ha ellátogat egy kiállításra vagy egy kulturális központba.
Szvet Tamás 2007-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem szobrász szakán, majd 2008-ban a dániai Folk Akadémián folytatta tanulmányait. Munkáit több díjjal is elismerték, 2008-ban a Junior Prima Díjat is átvehette.
A tárlat március 1-ig tart nyitva.
Budapest, 2013. január 30., szerda (MTI)