Scheiber-kiállítás

Budapest, Kieselbach Galéria, 2014.10.31. - 2014.11.21.

Könyvbemutató és kiállítás megnyitó október 31-én, pénteken 18.30 órákor, ahol a tárlat megtekintése közben a kötet szerzője, Molnos Péter beszél a kétéves kutatómunkáról, annak eredményeiről, valamint Kieselbach Tamás elemzi Scheiber Hugó szerepét és jelentőségét a magyar festészet és a műgyűjtés történetében.

Scheiber Hugóé a magyar festészet történetének talán legmegosztóbb, legellentmondásosabb megítélésű életműve. Míg a műgyűjtők és a kiállításlátogatók körében évtizedek óta töretlen siker övezi, addig a művészettörténészek legtöbbje fanyalogva közelít hozzá: az olcsó hatáskeltés, a tetszelgő bravúrfestészet mesterének tartják, vagy egyszerűen csak zavarban vannak képei előtt.

Az igazság azonban az, hogy mindeddig esély sem volt arra, hogy hiteles ítéletet mondjunk róla.

Scheiber, saját bevallása szerint, több mint tízezer képet festett. Az ő művei képviselik a magyar modernizmust a legtöbb hazai és külföldi gyűjteményben. Ötször vagy tízszer több alkotása fordult meg az elmúlt két évtizedben a világ aukcióin, mint híresebb és elismertebb kortársainak: Bortnyiknak, Kassáknak és a magyar avantgárd többi kiemelkedő alakjának. Képeinek jelentős része elpusztult vagy elkallódott, zömük ma is külföldön lappang. A húszas években Berlinben rendezett kiállításainak anyagai, az 1927-es New York-i és az 1933-ban Marinetti által rendezett római bemutató képei eltűntek a szemünk elől. Fotó is csak elvétve maradt utánuk – egy-két fekete-fehér reprodukció alapján sejtjük, hogy mi várhat még ránk. Ráadásul közel negyven éve folyamatosan áramlik ki Magyarországról a Scheiber-életmű. A szocializmus évtizedei alatt a gyorsan kapcsoló nyugati műkereskedők szinte iparszerűen szállították el a nemzetközi modern irányzatokkal konvertibilis, de itthon lebecsült alkotásait, manapság pedig a külföldi gyűjtők vásárolják fel legszebb festményeit.

Scheiber ontotta magából a képeket: korabeli cikkekből és még élő szemtanúktól tudjuk, hogy a szó szoros értelmében, egyszerre két kézzel rajzolt és festett. Mintha örökké sürgette volna az idő. Időről-időre felcsillant előtte a világsiker esélye, mégsem tudta kiverekedni magát Kertész utcai apró lakásából, melyet két lánytestvérével kellett megosztania. Szerencsésebb kollégáival ellentétben sosem házasodott meg, így egy tehetősebb családból származó társ sem segíthetett rajta az egzisztenciális csapdából való menekülésben. Fillérekért szórta el műveit, így örökké a lehető leggyorsabb tempóban kellett dolgoznia, hogy napi betevőjét előteremthesse. Örökös haknizásra kényszerítette a fejletlen magyar művészeti mecenatúra. A gyors kézzel feldobott, riporteri fürgeségű, plakátszerű dekorativitással ható művek váltak stílusának legfőbb jellemzőivé.

Pedig Scheiber nem csupán a jazzkorszak mondén világát megidéző, mellbevágóan látványos, kaleidoszkópszerű kompozíciók festője. Molnos Péter 516 oldalas, több mint 410 műtárgy-reprodukciót és 230 dokumentumfotót tartalmazó, korabeli cikkek, levelek és visszaemlékezések százait felvonultató kötete végre esélyt kínál arra, hogy hiteles képet kapjunk a teljes életműről. A bemutatás, a történet elmesélésének dramaturgiája segít eligazodni a rengeteg alkotás között, miközben kijelöli a fontosabb hangsúlyokat és rangot ad a kivételes remekműveknek. Azoknak, melyeket a magyar festészet egészében, sőt a nemzetközi kontextusban is kimagasló hely illeti meg.

Azért is vállalkoztunk ennek a könyvnek az elkészítésére, mert Scheiber igazi kihívás. Ő nem csupán egy festő, hanem a legnehezebb feladvány. Ha az ő életművét „megoldjuk”, az kulcsot adhat a magyar festészet bemutatásához is. Mert esetében kiemelkedően fontos a válogatás, a helyes hangsúlyok megtalálása, az élményszerű dramatizálás, a történelmi kontextus bemutatása, a helyes datálás és persze a tengernyi hamisítvány precíz leválasztása az életműről. Scheiber ugyanis az elmúlt három évtized leginkább hamisított magyar festője, így nem véletlen, hogy a szerző külön is foglalkozik könyvében ezzel a problémával.

Senki nem látta még így, ilyen gazdagságban Scheiber Hugó életművét. A most megjelenő könyvben és a Kieselbach Galéria három hetes kiállításán olyan képek is bemutatásra kerülnek, melyek most először láthat a nagyközönség. Videók, csoportos vezetések és a Scheiber-hamisítványokról szóló előadás kíséri majd a tárlat elkövetkező három hetét. A nyitvatartási idő alatt ingyenes eredetiségmeghatározás várja a Scheiber-képek tulajdonosait.

Ezt a három hetet, a könyvet és a kiállítást igazságszolgáltatásnak szánjuk. Egy olyan festőnek szeretnénk megadni a neki járó elismerést, aki egész életében hiába várt erre.

Kieselbach Tamás és Molnos Péter

 

Kommentáld az eseményt!

Helyszín

Kieselbach Galéria
1055 Budapest, Szent István krt. 5.

Hirdetések (?)

Megtaláltad, amit kerestél?

Akkor nyomj egy lájkot!



Ez az ablak csak 10 másodpercig látható.
Minden jog fenntartva © Kiállítás Járók Társasága
Az oldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához. További információ